REUŞITA SOCIALĂ.
REALITĂŢI ŞI PERSPECTIVE ÎN ROMÂNIA
REALITĂŢI ŞI PERSPECTIVE ÎN ROMÂNIA
Autor:
Condratovici Mihaela-Gabriela
Facultatea de
Economie şi de Administrare a Afacerilor
Universitatea
de Vest din Timişoara
I.
DELIMITĂRI CONCEPTUALE: REUŞITA SOCIALĂ – EXPRESIE A SUCCESULUI
I.1.
Ce înseamnă reuşita socială?
Adevărata
reuşită este să devii cel mai bun care poţi. ( definiţie de Harold
Taylor[1])
Deşi este un concept foarte
des utilizat, nu există o definiţie strictă oferită de către
specialiştii în domeniu. De cele mai multe ori se confundă cu ideea de
succes, concept care de asemenea nu cunoaşte o reţetă sau o definiţie
specifică, ci reprezintă mai degrabă o perspectivă personală.
"Succesul
este o trebuinţă morală: el este semnul valorii personale a unui
individ. Dacă succesul tău nu respectă condiţiile tale, dacă arată bine
pentru ceilalţi dar tu nu-l simţi la fel, atunci nu este vorba de
succes.” consideră Anna Marie Quindlen, jurnalist şi autor american.
Succesul
înseamnă reuşită, izbândă, performanţă, obţinute de o persoană sau un
grup şi recunoaşterea ca atare de către colectivitate. Cu toţii ne dorim
nu doar succesul în sine, ci şi percepţia în ochii celorlalţi că avem
succes. De ce acest lucru? Pentru că succesul este o valoare relativă la
ceilalţi, la o comunitate, la un grup de referinţă.
Aşa
cum subliniază M. Ralea şi T. Herseni, societatea îi recompensează pe
cei care au reuşit în acţiunile lor. Lor li se acordă prestigiu, faimă, o
poziţie superioară în ierarhia socială, funcţii, titluri iar pe de altă
parte şi o recompensă materială sub diferite forme.
Recunoaşterea
socială reprezintă succesul personal într-un anumit domeniu şi deseori
se confundă cu ideea de "reuşită profesională” când, de fapt, aceasta o
determină pe prima.
Conceptul de reuşită nu
cunoaşte o definiţie universal valabilă, fiind perceput diferit de către
fiecare individ în parte.
Reuşita este
valoarea pe care şi-o acordă fiecare însuşi şi nimeni nu poate fi mai
exigent cu sine decât propria persoană. O condiţie de bază a reuşitei
profesionale este de a fi încă de la început pregătit pentru viitor,
hotărât, flexibil şi în acelaşi timp adaptabil la numeroasele schimbări
sociale şi personale care intervin pe traseul profesional.
Oamenii
de succes ştiu că marea performanţă depinde atât de satisfacţia
personală cât şi de reuşita profesională. În acest context, devine
evident că găsirea echilibrului între cele două reprezintă o continuă şi
complexă provocare.
"Reuşita în carieră e un
cumul de bunăstare financiară, satisfacţia lucrului bine făcut şi
performanţe deosebite în domeniu. Nu în ultimul rând, să ai parte de
toate acestea fără să sacrifici viaţa personală. Acesta e cu adevărat un
model de succes profesional.” consideră Ana Gavrea, Brand Manager Tabu.
Cu
toţii ne dorim o carieră de succes, ne dorim să ne găsim vocaţia
profesională, să avem rezultate profesionale excelente şi să ne simţim
împliniţi prin activitatea pe care o desfăşurăm. "Prin "realizare
profesională" poate ar trebui să înţelegem nu neapărat o carieră
strălucitoare demnă de Top 50 Capital, ci realizările pe care fiecare
le putem avea la locul de muncă unde să poţi merge să munceşti cu
plăcere. În acest caz, sigur vin şi satisfacţiile.”
Dar
pentru a obţine acest lucru nu este chiar atât de simplu. La întrebarea
"ce înseamnă o carieră de succes?” fiecare individ poate avea un
răspuns distinct, tocmai pentru că succesul este perceput şi trăit
diferit de fiecare dintre noi. Astfel, unii consideră că a avea succes
înseamnă a câştiga cât mai mulţi bani, alţii consideră că importante
sunt recunoaşterile oficiale, premiile sau faima dobândită într-un
anumit domeniu, în timp ce alţii se consideră împliniţi dacă au o
meserie interesantă şi incitantă, plină de neprevăzut.
Mulţi
oameni percep succesul ca fiind capacitatea de a–şi depăşi limitele, de
a soluţiona probleme nerezolvabile sau de a câştiga în faţa unor
competitori puternici. Pentru unii aceasta înseamnă, de exemplu,
căutarea unor slujbe care să reprezinte o permanentă provocare. Alţii,
consideră succesul prin prisma carierei pe care o au.
Este
clar, oamenii au motivaţii diferite, au nevoi şi expectaţii diferite
iar valorile ce îi motivează şi îi animă în a-şi construi o carieră de
succes sunt diferite. Succesul, în acest context, devine o problemă de
alegere.
Dacă ai suficiente motive, nu este
nimic să nu poţi face. Odată ce ai găsit motivul pentru a face ceva, vei
găsi cu siguranţă şi modul de a face.[4]
I.2.
Cum se obţine reuşita socială?
Ceea ce îi diferenţiază pe
oamenii de succes de ceilalţi oameni este dorinţa de a excela mereu în
ceea ce fac, atitudinea pro-activă şi capacitatea de a face faţă
provocărilor.
A gândi pozitiv, a avea încredere
în propriile forţe, a fi sigur pe sine – acestea sunt doar câteva
caracteristici ale celor ce au reuşit profesional.
În
mediul economic actual, când provocările sunt complexe şi din ce în ce
mai dure, succesul profesional este condiţionat de gradul de educaţie.
Pentru a-şi menţine competitivitatea, indivizii trebuie să investească
continuu în propria dezvoltare profesională şi personală.
Astăzi,
complementaritatea dintre educaţie şi experienţă are un rol decisiv în
capacitatea unui individ de a fi competitiv, Henry Ward Beecher
apreciind, în acest context, că "pentru a deveni un om capabil şi de
succes în orice profesie, trei lucruri sunt necesare: natura, studiul şi
practica”.
I.3. Cum se măsoară reuşita
socială?
În numeroase medii contemporane indicele universal al reuşitei este
venitul material, bunurile pe care individul le procură sau alte semne
de bogăţie. Alţi indivizi îşi cuantifică reuşita în succesul profesional
sau spiritual chiar dacă nu sunt retribuiţi printr-un salariu
convenabil ( „cele mai importante lucruri în viaţă nu sunt lucruri”-
Anthony D’Angelo), apreciind în schimb dezvoltarea, progresul sau
randamentul personal, drepturile şi libertăţile de care se bucură odată
cu poziţia socială, chiar raporturile politice pe care le poate stabili
datorită acesteia. Totul depinde de nivelul de aspiraţii şi de dorinţe
dar şi de specificul cultural al mediului respectiv.
Sentimentul
de satisfacţie trăit de o persoană este un criteriu important pentru a
caracteriza reuşita, fără însă ca acesta să fie singurul.
La
37 de ani, pentru Cristian Radu, Managing Partner Ziglar Worldwide
Training România, "succesul înseamnă să fiu în fiecare zi mai bun decât
am fost ieri şi totodată să acord spaţiu de dezvoltare celor cu care
interacţionez, bucurându-mă de fiecare reuşită a acestora. Îmi măsor
succesul prin valoarea adăugată primită de clienţii mei, recunoscută ca
atare prin recumpărare sau recomandare. Mă consider în primul rând un om
şi fac cu plăcere ceea ce sunt în fiecare clipă. În acelaşi timp, îmi
dau voie în fiecare secundă să mă bucur de fiecare realizare. Consider
că am gustat de nenumărate ori din cupa succesului şi ştiu sigur că am
în faţă alte noi provocări."
În opinia
generală, propriul sistem de valori, credinţa şi principiile de viaţă
influenţează în bună măsură percepţia reuşitei, Albert Einstein
afirmând, în acest context, că este important ”să fii om de valoare şi
nu neapărat om de succes”.
I.4.
Percepţia tinerilor privind reuşita socială în România
Referitor
la sistemul de valori, acelaşi studiu arată că numai 16% dintre tineri
pun pe primul loc fair play-ul, în timp ce peste 45% dintre vârstnici
susţin că cinstea este valoarea pe care o preţuiesc cel mai mult.
O
concluzie deloc surprinzătoare este aceea conform căreia în faţa
oportunităţilor de carieră, tinerii români sunt din ce în ce mai
confuzi. Confruntându-se cu posibilitatea de a alege între domenii
profesionale din ce în ce mai variate, de cele mai multe ori, criteriile
principale pe baza cărora aceştia fac o alegere se referă la
câştigurile materiale şi la miturile care circulă în jurul respectivei
arii profesionale. În ultimul timp, se promovează tot mai des domenii ca
marketingul, IT-ul, PR-ul etc. Plecând de la ideea că aceste tipuri de
domenii sunt "de viitor" tinerii uită de cele mai multe ori să îşi
analizeze adevăratele motivaţii şi talente pentru anumite arii
profesionale, ajungând să ia decizii numai pe baza "publicităţii".
Andra-Bertha
Sănduleasa, cercetător ştiinţific, INCSMPS, în lucrarea intitulată
Atitudinea tinerilor din România faţă de muncă - lucrare prezentată în
2007 în cadrul unei Sesiuni de comunicări ştiinţifice, arată ce anume
îşi doresc tinerii absolvenţi români după trei ani de activitate.
Astfel:
o
tinerii care nu au experienţă au aşteptări salariale medii care se
ridică la 300 de euro şi cresc până aproape de 500 de euro în jurul a
trei ani de experienţă,
o după trei ani de activitate
tinerii licenţiaţi doresc un salariu mediu de 500 de euro dar şi o
funcţie de conducere,
o dinamismul pieţei muncii şi scăderea
loialităţii faţă de companie,
o neglijarea formării
universitare care este în detrimentul oportunităţilor de pe piaţă.
o
cele mai "vânate” funcţii în România sunt în domeniile: IT,
marketing, vânzări, resurse umane şi proiectare/design.
Aceste
răspunsuri nu reprezintă o noutate.
Scenariul:
"Român. 30 de ani. Manager" nu mai este deloc surprinzător, ci
reprezintă realitatea în care trăim.
Dacă în
România este posibil să ajungi manager la vârsta de 30 de ani si chiar
mai devreme, în ţările dezvoltate din Europa, abia la vârsta de 45-50 de
ani se înregistrează vârful carierei unui adevărat profesionist.
Specialiştii consideră că abia în acest moment, pe baza experienţei
acumulate, se poate atinge o poziţie solidă de top manager.
Faptul
că în România oamenii ating poziţii importante de conducere la vârste
cuprinse între 25-34 ani, setează un orizont nerealist de aşteptări
pentru generaţii întregi de tineri.
Asistăm în
prezent la o creştere impresionantă a orizontului de aşteptări ale
tinerilor până în 30 de ani, care îşi doresc ca până la această vârstă
să aibă casa proprie, maşina proprie şi venituri impresionante, asociate
cu poziţii de conducere tot mai înalte. Avansul rapid pe care un tânăr
îl poate avea într-o companie poate genera însă şi efecte nedorite.
Lipsa
de experienţă managerială reală a tinerilor absolvenţi în cadrul unui
număr mare de companii private româneşti a contribuit în mod direct şi
la rata mare de falimente înregistrate în primii ani ai tinerei noastre
economii de piaţă.
Şi totuşi nu se poate
generaliza. Există absolvenţi de succes, excelent pregătiţi, cu
abilităţi şi competenţe manageriale de necontestat. Este de preferat ca
aceştia să fie cei care conduc companiile şi nu din cealaltă categorie.
II.
STUDIU DESCRIPTIV: PERFORMERI ROMÂNI – POSIBILE MODELE
Acest
studiu a avut la bază o cercetare calitativă, o descriere a
concepţiilor, ideilor şi atitudinilor subiecţilor care au fost
intervievaţi pentru a cunoaşte percepţia acestora în ceea ce priveşte
reuşita socială, ca realitate şi posibilităţi de afirmare în România.
Ca
instrument de cercetare specifică am ales interviul individual care a
avut la bază un chestionar set de întrebări concepute pentru două
categorii de subiecţi: studenţi, pe de o parte – chestionar cu 18
întrebări, şi oameni de carieră, pe de altă parte - chestionar cu 24 de
întrebări.
Interviul realizat cu fiecare
subiect în parte a urmărit să identifice:
o
ce anume implică funcţia pe care o ocupă ( sarcini şi
responsabilităţi);
o cum a ajuns să ocupe funcţia
respectivă ;
o care a fost motivaţia pentru alegerea de a
face carieră ;
o ce intenţionează să facă în continuare.
Tabel
1
Metodologia
de cercetare
Metodologie
de
cercetare |
Particularităţi |
|
METODA DE
CERCETARE: analiză
descriptiv – explicativă |
- informaţii
pentru formularea ipotezelor - explicarea desfăşurării
specifice a unui fenomen - abordare
interpretativă - o varietate
de materiale empirice |
|
METODOLOGIE: calitativă |
- număr
mic de subiecţi - nu foloseşte
eşantionarea, nici prelucrarea statistică - există o
parte explicativă - analizare, explicarea
aspectelor relevante |
|
INSTRUMENT DE
CERCETARE: modalităţi
interogative: - interviul
individual -
chestionarul |
- tehnici de
obţinere prin întrebări şi răspunsuri a informaţiilor
verbale, respectiv scrise |
II.2. PORTRET DE
PERFORMER - ÎN OPINIA A PATRU ROMÂNI DE SUCCES
II.2.1.
Profil de performer
Subiectul 1 : Pătraşcu
Laurenţiu, Area Sales Manager, compania internaţională S.C. AVENIR
TELECOM SA.
§
Provocările jobului
O funcţie de Area Sales Manager (ASM)
presupune o muncă enormă atât fizică cât şi psihică, lucru valabil şi în
cazul subiectului intervievat.
În opinia lui
Laurenţiu Pătraşcu, job-ul de Area Sales Manager în cadrul S.C. AVENIR
TELECOM S.A., o companie internaţională, înseamnă: " Ca să faci acest
job trebuie atât să-ţi înţelegi angajaţii cât să şi fi înţeles. Trebuie
să fie o conunicare la acelaşi nivel între angajaţi şi angajator. Pe
deasupra acest lucru trebuie să-l ai şi în "sânge", să ai valenţe
manageriale, chiar dacă sunt modeste la început, ele pot fi definitivate
pe parcurs prin diverse cursuri, traininguri de vânzări, administrative
etc. La astfel de cursuri am participat. Chiar dacă sunt cursuri de
nivel basic şi acuma particip alături de angajaţi, pt că oricând se
poate învăţa ceva şi le sporeşte încrederea angajaţilor în echipă de
vânzări.”
§ Drumul în carieră
Pentru
a ajunge Area Sales Manager (ASM), Laurenţiu Pătraşcu a valorificat din
plin oportunităţile ce au apărut în evoluţia sa profesională: fiind
reprezentant de vânzări doar de câteva luni, atunci când directorul de
magazin a plecat din firmă, a fost avansat în locul acestuia. "Nu am
înşelat aşteptările superiorilor, dând dovadă de aptitudini manageriale
chiar dacă era o echipă formată doar din 3 angajaţi".
Acesta
a fost doar primul pas. A urmat o serie de alte posturi cu funcţii de
răspundere în care a dovedit că are capacitate decizională, adaptare la
schimbare, putere mare de muncă şi un continuu interes pentru dezvoltare
profesională şi personală.
Referitor la
dezvoltarea profesională, Laurenţiu Pătraşcu are următoarea abordare:
"Niciodată nu trebuie să te plafonezi la un anumit nivel intelectual,
material, profesional etc. Trebuie să te perfecţionezi continuu pt. a
face faţă cerinţelor tot mai mari.”
A
participat la traininguri, cursuri de specializare organizate de către
diferite companii specializate însă a organizat şi traininguri ce se
adresează subalternilor săi tocmai pentru a menţine cu aceştia o mai
bună comunicare şi pentru a cultiva la aceştia dorinţa de perfecţionare
continuă. Cu titlu de exemplificare, Laurenţiu îşi încurajează
angajaţii să îl apeleze telefonic în orice moment, pentru a discuta
orice problemă apărută, fără reţineri şi pentru a găsi o soluţie optimă
şi imediată – este la dispoziţia lor la orice oră.
Munca
imensă de teren pe care o desfăşoară (coordonează 15 magazine, ceea ce
presupune parcurgerea unor distanţe de 2000 - 4000 km/lună doar în
teritoriu, la care se adaugă o dată sau chiar de două ori pe luna
deplasări la Bucureşti, unde este sediul firmei, pentru a participa la
şedinţe, cursuri etc. ) impune din partea sa o maximă implicare şi
organizare.
La acestea, se adaugă eforturile
continue de a păstra legătura cu toţi cei care, într-un fel sau altul,
îi solicită sprijinul în rezolvarea de diverse probleme specifice.
Concret,
Laurenţiu Pătraşcu este permanent conectat la realităţile firmei iar
acest lucru presupune şi:
-întocmirea
rapoartelor de vânzări, de activitate către superiori,
-analizarea
rezultatelor obţinute,
-atingerea obiectivelor propuse de
companie,
-evaluări periodice ale angajaţilor.
§
Intenţii de viitor
"Cel mai important pas e cel care
urmează”, afirmă Laurenţiu Pătraşcu, Area Sales Manager în cadrul
companiei internaţionale S.C. AVENIR TELECOM SA. ceea ce, evident, arată
că nu se va opri aici din punct de vedere al carierei profesionale.
II.2.2.
Profil de performer - Subiectul 2 : Erdei Andrea, HR Manager,
S.C.CONTINENTAL AUTOMOTIVE PRODUCTS SRL
§
Provocările jobului
Andrea conduce Departamentul de
Resurse Umane din cadrul SC Continental Automotive Products Timişoara,
care are 1350 de angajaţi.
Superiorul ei
ierarhic este doar managerul general al fabricii. Are în subordine o
echipă de 10 persoane în cadrul propriului departament iar ca principiu
de muncă afirmă că: "Problema mea este să rezolv problemele tuturor
angajaţilor şi a fiecăruia în parte”.
Ca
Manager de Resurse Umane se ocupă de:
o
recrutarea şi selecţionarea resurselor umane;
o gestionarea
resurselor umane;
o evaluarea resurselor umane;
o
planificarea salarială a angajaţilor;
o planning-ul de
carieră
o discuţii disciplinare etc.
§
Intenţii de viitor
Pentru Andrea, satisfacţia angajaţilor
săi, sentimentul de implinire a acestora reprezintă expresia faptului că
şi-a îndeplinit cu succes rolul de HR Manager în cadrul companiei,
reprezintă un indicator relevant a ceea ce reprezintă pentru sine
"reuşita socială”.
Pentru Andrea aprecierea
celorlalţi şi recunoaşterea în public a meritelor sale reprezintă cea
mai puternică motivare, precum şi cea mai mare recompensă. Astfel, îşi
doreşte ca şi pe viitor, oamenii să o preţuiască la fel de mult pentru
rezultatele obţinute în activitatea sa.
II.2.3.
Profil de performer - Subiectul 3 : Drăgan Sonia, Area Sales
Manager,
SC WELLA PROFESSIONAL ROMÂNIA SRL
§
Provocările jobului
Job-ul de Area Sales Manager, la SC
WELLA ROMÂNIA SRL semnifică pentru Sonia o imensă responsabilitate şi
multiple sarcini dintre care se pot menţiona: reprezentarea furnizorului
pe piaţă, coordonarea distribuţiei, a vânzărilor şi a echipelor de
distribuţie, organizarea de traininguri şi seminarii, atât pentru
perfecţionarea angajaţilor cât şi de prezentare a produselor, întocmirea
a numeroase rapoarte şi analize, realizarea ofertelor de marketing,
efectuarea de şedinţe săptămânale etc.
În
opinia Soniei, banii reprezintă o stimulare şi nu o motivare iar pentru
susţinerea acestei afirmaţii se poate exemplifica situaţia când a
refuzat o ofertă extrem de tentantă din partea unei firme din Bucureşti,
Top Line Cosmetics, care i-a oferit o funcţie de top manager şi un
salariu deosebit de atractiv pentru piaţa din România: 5000 de euro.
Sonia a refuzat însă această funcţie în primul rând din cauza
prestigiului de care se bucură companiile Wella şi Procter dar şi
pentru că urmăreşte să evolueze în cadrul acestei firme, existând certe
posibilităţi de a ocupa o poziţie de top manager în cadrul
Procter&Gamble (Wella va fi preluată de către Procter&Gamble în
scurt timp).
§ Drumul în carieră
Până în prezent, cariera Soniei a cunoscut o evoluţie impresionantă.
Totul a început în timpul liceului în urma căruia a fost repartizată ca
şi asistent medical şi a urmat un curs de plasmaferesis la München. A
lucrat ca şi asistent medical, s-a înscris şi a urmat cursurile
Facultăţii de Drept şi în paralel a ocupat şi o funcţie de superviser
pentru o firmă de cercetare din Bucureşti MEMBR, unde a coordonat
judeţele Timiş şi Caraş.
Următorul pas în
cariera ei l-a reprezentat intrarea în echipa Wella, unde se regăseşte
şi astăzi. A început modest, ca mercantizator, apoi agent de vânzări şi
în prezent este Area Sales Manager. "La început, mărturiseşte d-na
Drăgan, a fost greu, am învăţat mult şi multe, dar mereu am mers mai
departe!”
Sonia şi-a demonstrat pe deplin
potenţialul, astăzi, fiind în vârful unei adevărate reţele de echipe
care se află în subordinea ei, coordonând judeţele: Timiş, Arad,
Caraş-Severin, Bihor. Sonia este operator consultant pentru judeţele:
Maramureş, Satu Mare, Sălaj, Cluj, Bistriţa Năsăud dar coordonează de la
distanţă şi judeţele: Braşov, Sibiu, Harghita, Tg. Mureş şi Alba.
§
Intenţii de viitor
Sonia intenţionează să îşi deschidă un
business personal, o firmă care să ofere servicii de training şi
management pentru persoanele care doresc să-şi deschidă un salon de
cosmetică şi tot ceea ce implică o astfel de afacere pentru a avea
succes.
II.2.4
Profil de performer - Subiectul 4 : Iacoviţă Cristian, fizician,
doctorand
în Strasbourg, Franţa
§
Provocările jobului/ bursei doctorale. Drumul în carieră
Cristian,
în prezent doctorand în domeniul fizicii, a absolvit Facultatea de
Fizică, din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj.
S-a
remarcat încă de pe băncile şcolii, iar ca student a fost un student de
elită, primind bursa de merit pe parcursul întregii perioade de studii.
A urmat apoi ca bursier Socrates – Erasmus, Masteratul în Germania, la
Chemnitz, Universitatea Tehnică, Facultatea de Ştiinţele Naturii, Grupul
de Fizică semiconductorilor al profesorului D.R.T. Zhan.
După
studiile masterale, a început doctoratul în Franţa, la Strasbourg, unde
se află şi în prezent pentru a–şi finaliza doctoratul.
Percepţia
sa despre ce înseamnă "reuşita socială” este că "Fiecare tânăr doreşte
să-şi facă o carieră. Eu am ales să plec la studii în străinătate. Mi
s-a părut cel mai bun drum, cel mai aproape de reuşită.”
La
întrebarea delicată " De ce nu ai încercat să faci carieră în România?”
răspunsul a fost tranşant: " În fizică, mai ales pe domeniul de
cercetare, e foarte greu să faci carieră în România ; explicaţiile sunt
simple: dotare proastă, subiecte de cercetare neactualizate, contacte
internaţionale nesemnificative”. Mai mult decât atât, în România nu ar
fi reuşit să se realizeze la întregul său potenţial. Doreşte să
acumuleze cât mai mult, şi să se realizeze profesional.
§
Intenţii de viitor
Este convins că experienţa pe care a
dobândit-o până în prezent şi cea pe care o va dobândi în străinătate,
relaţiile pe care le stabileşte în Franţa cu echipele de specialişti,
cercetători, nivelul de cunoştinţe pe care îl va dobândi, îl vor ajuta
să-şi contruiască o carieră de succes când se va întoarce în ţară.
"La
noi fizicienii, este nevoie de aşa ceva, de o perioadă de studii şi
muncă în laboratoare consacrate din afara graniţelor ţării. Fără ea nu
am putea să ne impunem în contextul mondial."
III.
REALITĂŢI ŞI PERSPECTIVE PRIVIND REUŞITA SOCIALĂ ÎN ROMÂNIA -CONCLUZII-
§
Noul context organizaţional- schimbarea paradigmei organizaţionale
În
prezent, toţi am devenit martorii unei noi lumi, o lume în care este
necesar să schimbăm radical modul de gândire. Când afirmăm aceasta, ne
referim atât la schimbări la nivel de organizaţie cât şi la nivel de
grup şi, mai ales, de individ. Evident, aceste schimbări nu sunt
facile, ci dimpotrivă; pe măsură ce schimbarea trece de la individ la
grup şi de aici la organizaţie, creşte gradul de dificultate şi timpul
necesar pentru realizarea ei.
În locul unei
structuri piramidale rigide şi susceptibile de comportamente
predictibile, apare o diversitate de forme structurale non-ierarhice iar
comportamentele tipice pentru resursele umane din cadrul lor sunt de
factură antreprenorială.
În raport cu
specificul configuraţiilor organizaţionale non-ierarhice se remarcă
tipuri specifice de actori şi roluri, iar tipologia practicilor
manageriale este schimbată fundamental.
Schimbarea
continuă a devenit, aşadar, mai curând o situaţie de normalitate decât o
excepţie. Astăzi, organizaţiile trebuie să se adapteze constant la
evoluţiile factorilor interni şi externi pentru a avea succes.
Mai
mult decât atât, spiritul competitiv şi dorinţa de a învinge,
deschiderea faţă de nou, faţă de schimbare, promovarea proiectelor
inovative, învăţarea continuă, orientarea spre munca în echipă,
practicarea delegării de autoritate, asumarea de noi responsabilităţi
complexe, cultivarea respectului pentru angajaţi, loialitatea faţă de
angajaţi, încrederea în oamenii proprii au devenit principalele
provocări ale organizaţiilor ce doresc să obţină performanţe. Aceste
organizaţii se deosebesc de celelalte, în principal, prin cultura lor
orientată spre performanţă, cultură capabilă să valorifice întreaga
arhitectură a organizaţiei: abilităţile oamenilor săi, structurile,
sistemele şi tehnologia, existând o preocupare dominantă a indivizilor
către calitate şi excelenţă.
§
Realităţi şi perspective privind reuşita socială în România
Succesul
poate fi perceput şi ca o stare de spirit, o atitudine proactivă,
pozitivă faţă de provocările şi realizările din viaţa profesională ce
deţine un puternic rol mobilizator în stabilirea unui echilibru în plan
emoţional şi a unei bune stări psiho-morale.
Tema
de cercetare este extrem de actuală şi ea furnizează date despre
caracteristicile unor persoane de succes implicate în viaţa socială dar
şi informaţii despre experienţa lor de viaţă, permiţând astfel
surprinderea subiecţilor într-o triplă ipostază: de autor a succesului,
de instrument pentru obţinerea succesului, dar şi cea de beneficiar al
succesului.
Concluzia care se desprinde în
urma acestui studiu este că, în România, reuşita socială este o
realitate. Trebuie însă să admis faptul că nu se poate vorbi de o
persoană care a reuşit profesional fără ca aceasta să angajeze o imagine
de sine pozitivă, încredere în propriile forţe dar şi anumite exigenţe
faţă de sine.
Astfel, în opinia mea, pentru a
reuşi este nevoie de noi atitudini, de noi comportamente.
Este
vorba de acea atitudine de învingător, de flexibilitate şi capacitatea
de a face faţă noului.
A şti să-ţi construieşti
viitorul, a te adapta continuu la schimbările sociale, în deplină
concordanţă cu nevoile individuale, aceasta este noua provocare a
societăţii cunoaşterii!
Trebuie redescoperită,
aşadar, dorinţa de a învaţa continuu- lifelong learning, iar acest
lucru presupune anumite trăsături, talent, abilităţi şi competenţe,
pentru a face un anumit lucru mai bine decât mulţi alţii. În acest
context, e necesar ca învăţarea să devină background-ul schimbării.
Aceasta
este mai mult decât o chestiune de formare profesională, în sensul
tradiţional.
Este vorba despre acele
aptitudini, acele competenţe, atitudini şi comportamente care sunt
necesare pentru un nou tip de economie şi care asigură reuşita socială.
BIBLIOGRAFIE
SELECTIVĂ :
Cărţi:
1.
Abrudan D. - Noi provocări ale Managementului resurselor umane,
Ed. Solness, Timişoara, 2007
2. Bulgaru M. (coord.),
Isac O. - Tineretul la răscruce de milenii: realităţi şi perspective,
Chişinău, 2000
3. Chelcea S.- Metodologia cercetării
sociologice. Metode cantitative şi calitative, Ed. Economică, Bucureşti,
2001
4. Chişu V. A., Rotaru F.- Manualul
specialistului în resurse umane, Ed. Irecson, Bucureşti, 2002
5.
Lucuţ G., Rădulescu S. M.- Calitatea vieţii şi indicatorii
sociali (Teorie-metodă-cercetare), Ed. LuminaLex, Bucureşti, 2000
6.
Manolescu A.- Managementul resurselor umane, Ed. R.A.I.,
Bucureşti, 1998
7. Novac E., Abrudan D.- Managementul
resurselor umane, Ed. Eurobit, Timişoara, 2008
Surse
internet:
A professional work manifestation: the role of Human Resources in organizations
Naqeebullah Bareach (Khan)
MSc Management Research (2008-09),
University of Glasgow, Scotland, UK.
PhD Student, (Jan. 2010 – 2012),
Department of HRM, Strathclyde Business School,
University of Strathclyde, Scotland, UK.
Human Resource Management (HRM) has attracted a great deal of research attention over the past two decades because of its potential impact on the ‘bottom line’ issues. Numerous studies have confirmed the positive impact of HRM on organizational performance and effectiveness, employees’ individual performance, work attitudes and job satisfaction (Green et al, 2006; Guthrie, 2001; Huselid, 1995; Huselid et al., 1997; MacDuffie, 1995). Human resource management scholars (Delery, 1998; Delery and Doty, 1996; MacDuffie, 1995) have proposed that both vertical and horizontal fit between Human Resource (HR) practices and business strategies is a source of competitive edge to organizations. Horizontal fit is the degree to which specific human resource practices are arranged in a coherent and consistent manner to best support one another and to integrate with other departments. On the other hand, Vertical fit refers to the alignment of human resource practices to the organizational context in order to support specific organizational objectives.
HR practices include employees’ involvement in various organizational activities and allow them to learn and grow. Specifically, horizontal fit allows employees to coordinate various activities into a coherent system which help them to identity tasks and facilitate integration by avoiding segmentation. Vertical arrangement offers employees a chance to evaluate their work from the organizational objectives. This helps employees to realize the significance of their work because it contributes to the accomplishment of organization objectives which ultimately become a source of organizational change (Hoogervorst et al., 2002). In practice, horizontal and vertical fit requires employees to coordinate both inside and outside the organization as to correspond with each other and with other organizations. This requires employees to have higher level of skills and a continuous training and development which organization is required to ensure. This empowers employees to make decisions, perform well and, as a result, promote the level of task autonomy, employees’ capabilities and eventually organizational performance.
Human resource management has been capable of ensuring skill variety, task identity, task significance, feedback, and autonomy for employees through horizontal and vertical fit (Green et al, 2006). The job characteristics model of Hackman and Oldham (1976) suggests that when a task is significant, requires skill variety, possesses task identity and provides autonomy and task feedback to employees so then employees will experience higher levels of intrinsic motivation through such critical psychological conditions as experienced meaningfulness, experienced responsibility and knowledge of results. These job characteristics lead to higher levels of organizational commitment and job satisfaction.
Rousseau (1989) theory of psychological contract depicts that employees have certain beliefs concerning the nature of the exchange of written and unwritten agreement between the employee and the organization. When employees perceive a negative imbalance in this agreement where employees’ expectations of their organization are not met, employees will take counterbalancing actions, which, in turn, lead to reduced satisfaction with the organization, reduced commitment, reduced job satisfaction and higher distrust. Contrary to this, if employees’ expectations are met, there will be higher level of effort in work, positive work attitude, responsible and higher job performance. Expectation of employees may be empowering them, providing opportunities for training and development, observing if they are underpaid, providing a pleasant working environment, rotating their jobs sometimes, job security etc.
Human resources in High performance organizations are considered as pivotal and a tool for getting market power. Management in these organizations has to recognize the importance of their employees. Employees must be treated in such a way that they are even ready to volunteer for the organization. Achieving high performance organization requires that employees know what they are expected to do and what is a ‘job well done’. They must be aware of their tasks and their individual contribution to the overall organizational performance. Feedback on their contributions in terms of rewards and training and development is very essential to keep employees committed to work. They must have information and power to make a difference in the organization. Another important factor to excel in the market through the use of your people’s capabilities is to provide an emotionally and physically safe working environment. This promotes an environment of high morale, high productivity, and low resentment which help organizations to have a competitive power in the market.
References:
Delery, J. E. and Doty, H. D., (1996). "Modes of Theorizing in Strategic Human Resource Management: Tests of Universalistic, Contingency, and Configurational Performance Predictions”, Academy of Management Journal, 39, 4, 802–35.
Delery, J. E., (1998). "Issues of Fit in Strategic Human Resource Management: Implications for Research”, Human Resource Management Review, 8, 3, 289–309.
Green, K. W. Wu, C. Whitten, D. and Medlin, B., (2006). "The impact of strategic human resource management on firm performance and HR professionals’ work attitude and work performance”, International Journal of Human Resource Management, 17, 4, 559-79.
Guthrie, J. P., (2001). "High Involvement Work Practices, Turnover and Productivity: Evidence from New Zealand”, Academy of Management Journal, 44, 1, 180–90
Hackman, J. R. and Oldham, G. R., (1976). "Motivation through the Design of Work: Test of a Theory”, Organizational Behaviour and Human Decision Processes, 16, 250–79.
Hoogervorst, J. A. P. Koopman, P. L. and Van Der Flier, H., (2002). "Human Resource Strategy for the New ICT-driven Business Context”, International Journal of Human Resource Management, 13, 8, 1245–65.
Huselid, M. A., (1995). "The Impact of Human Resource Management Practices on Turnover, Productivity, and Corporate Financial Performance”, Academy of Management Journal, 38, 635–70.
Huselid, M. A. Jackson, S. E. and Schuler, R. J., (1997). "Technical and Strategic HRM Effectiveness as Determinants of Firm Performance”, Academy of Management Journal, 40, 1, 171–88.
MacDuffie, J. P., (1995). "Human Resource Bundles and Manufacturing Performance: Organizational Logic and Flexible Production Systems in the World Auto Industry”, Industrial Labour Relations Review, 48, 197–221.
Rousseau, D. M., (1989). "Psychological and Implied Contracts in Organizations”, Employee Rights and Responsibilities Journal, 2, 121–39.
Naqeebullah Bareach (Khan) is a PhD student at Department of HRM, University of Strathclyde, Glasgow, Scotland. He has received his MSc Management Research degree from University of Glasgow, Scotland (2008-09). His research interests are in the area of Human Resource Development, Psychological contract and Employees mobility decisions. This short critical review is about organizational and employees performance in the context of human resource perspective. It is written for People First Magazine of West University of Timisoara, Romania with communication with Professor Denisa Abrudan.
HR practices include employees’ involvement in various organizational activities and allow them to learn and grow. Specifically, horizontal fit allows employees to coordinate various activities into a coherent system which help them to identity tasks and facilitate integration by avoiding segmentation. Vertical arrangement offers employees a chance to evaluate their work from the organizational objectives. This helps employees to realize the significance of their work because it contributes to the accomplishment of organization objectives which ultimately become a source of organizational change (Hoogervorst et al., 2002). In practice, horizontal and vertical fit requires employees to coordinate both inside and outside the organization as to correspond with each other and with other organizations. This requires employees to have higher level of skills and a continuous training and development which organization is required to ensure. This empowers employees to make decisions, perform well and, as a result, promote the level of task autonomy, employees’ capabilities and eventually organizational performance.
Human resource management has been capable of ensuring skill variety, task identity, task significance, feedback, and autonomy for employees through horizontal and vertical fit (Green et al, 2006). The job characteristics model of Hackman and Oldham (1976) suggests that when a task is significant, requires skill variety, possesses task identity and provides autonomy and task feedback to employees so then employees will experience higher levels of intrinsic motivation through such critical psychological conditions as experienced meaningfulness, experienced responsibility and knowledge of results. These job characteristics lead to higher levels of organizational commitment and job satisfaction.
Rousseau (1989) theory of psychological contract depicts that employees have certain beliefs concerning the nature of the exchange of written and unwritten agreement between the employee and the organization. When employees perceive a negative imbalance in this agreement where employees’ expectations of their organization are not met, employees will take counterbalancing actions, which, in turn, lead to reduced satisfaction with the organization, reduced commitment, reduced job satisfaction and higher distrust. Contrary to this, if employees’ expectations are met, there will be higher level of effort in work, positive work attitude, responsible and higher job performance. Expectation of employees may be empowering them, providing opportunities for training and development, observing if they are underpaid, providing a pleasant working environment, rotating their jobs sometimes, job security etc.
Human resources in High performance organizations are considered as pivotal and a tool for getting market power. Management in these organizations has to recognize the importance of their employees. Employees must be treated in such a way that they are even ready to volunteer for the organization. Achieving high performance organization requires that employees know what they are expected to do and what is a ‘job well done’. They must be aware of their tasks and their individual contribution to the overall organizational performance. Feedback on their contributions in terms of rewards and training and development is very essential to keep employees committed to work. They must have information and power to make a difference in the organization. Another important factor to excel in the market through the use of your people’s capabilities is to provide an emotionally and physically safe working environment. This promotes an environment of high morale, high productivity, and low resentment which help organizations to have a competitive power in the market.
References:
Delery, J. E. and Doty, H. D., (1996). "Modes of Theorizing in Strategic Human Resource Management: Tests of Universalistic, Contingency, and Configurational Performance Predictions”, Academy of Management Journal, 39, 4, 802–35.
Delery, J. E., (1998). "Issues of Fit in Strategic Human Resource Management: Implications for Research”, Human Resource Management Review, 8, 3, 289–309.
Green, K. W. Wu, C. Whitten, D. and Medlin, B., (2006). "The impact of strategic human resource management on firm performance and HR professionals’ work attitude and work performance”, International Journal of Human Resource Management, 17, 4, 559-79.
Guthrie, J. P., (2001). "High Involvement Work Practices, Turnover and Productivity: Evidence from New Zealand”, Academy of Management Journal, 44, 1, 180–90
Hackman, J. R. and Oldham, G. R., (1976). "Motivation through the Design of Work: Test of a Theory”, Organizational Behaviour and Human Decision Processes, 16, 250–79.
Hoogervorst, J. A. P. Koopman, P. L. and Van Der Flier, H., (2002). "Human Resource Strategy for the New ICT-driven Business Context”, International Journal of Human Resource Management, 13, 8, 1245–65.
Huselid, M. A., (1995). "The Impact of Human Resource Management Practices on Turnover, Productivity, and Corporate Financial Performance”, Academy of Management Journal, 38, 635–70.
Huselid, M. A. Jackson, S. E. and Schuler, R. J., (1997). "Technical and Strategic HRM Effectiveness as Determinants of Firm Performance”, Academy of Management Journal, 40, 1, 171–88.
MacDuffie, J. P., (1995). "Human Resource Bundles and Manufacturing Performance: Organizational Logic and Flexible Production Systems in the World Auto Industry”, Industrial Labour Relations Review, 48, 197–221.
Rousseau, D. M., (1989). "Psychological and Implied Contracts in Organizations”, Employee Rights and Responsibilities Journal, 2, 121–39.
Naqeebullah Bareach (Khan) is a PhD student at Department of HRM, University of Strathclyde, Glasgow, Scotland. He has received his MSc Management Research degree from University of Glasgow, Scotland (2008-09). His research interests are in the area of Human Resource Development, Psychological contract and Employees mobility decisions. This short critical review is about organizational and employees performance in the context of human resource perspective. It is written for People First Magazine of West University of Timisoara, Romania with communication with Professor Denisa Abrudan.